2010. április 23., péntek

Merantau Warrior (2009)

Indonézia megmutatja, hogy ott is képesek Ong Bak-hoz hasonló filmet készíteni. Ez Gareth Evans rendező második filmje, amivel máris tapasztaltabb a színészek egy részénél. A főhős, Iko Uwais és a női szereplő, Sisca Jessica is ebben mutatkozott be először. Csak a főgonosz, Mads Koudal mondható már szinte rutinosnak, de szerepei javát ő is csak tévéfilmekben játszotta. Viszont legalább nem az alakításokon múlik a film, hanem a bunyókon, amikkel kitöltik a természetesen gyenge sztorit.
Yuda (Iko Uwais) egy éppen felnőttkorba lépő fiú, aki egy apró faluban él valahol Szumátrán. Lelkesen tanulja a Silat-ot, az egész Dél-Kelet-Ázsiában honos tradicionális harcművészetet. Elérkezik ám a Merantau ideje, ami egy a minangkabauk hagyománya szerinti utazás élettapasztalatok megszerzése céljából, ezzel átlépve a felnőtt korba. Yuda neki is indul, elmegy a nagyvárosba, Jakartába, hogy ott a silatot tanítsa, de nem jár szerencsével, így egy építkezésen húzza meg magát, mint hajléktalan. Másnap azonban máris kezdődnek a kalandok. Egy kissrác ellopja a pénztárcáját, ő rohan utána és a kis fogócska végén pont annál a go-go klubnál kötnek ki, ahol a kis tolvaj nővére, Astri hadakozik éppen főnökével a pénz miatt. Mikor tettlegességig fajul a dolog, Yuda közbelép és ezzel az akciójával a lány el is veszíti munkáját. Nem is hálálkodik a beavatkozásért, nem úgy, mint később... A go-go klub főnöke ugyanis leánykereskedelemmel is foglalkozik és szüksége van Astri-ra. A véletlen megint úgy hozza, hogy Yuda pont a közelben van, mikor a lányt elhurcolják. Meg is indítja egyszemélyes hadjáratát...
Eléggé elkerülhetetlen az összehasonlítása a thai akciófilmekkel, így nem is futok el ezelől. Hasonló gyengén kidolgozott történet ad okot a verekedéseknek, amik itt is elég látványosra sikerültek. Nincs azonban annyi letaglózó térdelés, sem szaltókból leadott rúgások, ez a silat valamivel "földhözragadtabb" harcmodor :) Egyéb különbség nincs, tehát akinek bejött az Ong Bak, a Chocolate, vagy a Born to Fight az nyugodtan rávetheti magát erre is. Nem kell sokáig várni, hogy beinduljon, onnantól pedig végig megvan a kellő fordulatszám és a végső összecsapás felteszi rá a koronát. Nem lett ugyan világmegváltó, de én vevő lennék még pár ilyen indonéz filmre, jó kis szórakozást nyújt.
7/10

2010. április 22., csütörtök

One Fine Spring Day (2001)

Jin-ho Hur koreai rendező egyik csodás drámája kerül sorra, Yeong-ae Lee és Ji-tae Yu főszereplésével, akik később a Lady Vengeance-ban is játszottak együtt. Lee kisasszony még egy háborús filmből, a Joint Security Area-ból és a Duna tévén is leadott A Jewel int hte Palace (A palota ékköve) című sorozatből lehet ismerős. Yu pedig többekközt az Oldboy-ban szerepelt még, a kóreai szárnyas fejvadászban, vagyis a Natural City-ben és az Into the Mirror-ban, amiből készült az elbénázott amerikai változat a Mirrors, az egyébként egyik kedvenc színészemmel, Kiefer Sutherland-del. Naszóval ez a film egy párkapcsolat végével foglalkozik, a fájdalmas szakítással.
Sang-woo (Ji-tae Yu) egy fiatal hangmérnök, aki szenilis nagymamájával él együtt. Szegény nagyit anno megcsalta azóta elhunyt férje, így ő a régmúltba menekült, a fényképalbum még fekete-fehér képeihez. Sang-woo egyszer aztán megbízást kap egy kis rádiótól egy műsor szerkesztéséhez. Ekkor hozza össze a sors egy nővel, a rádiósműsor vezetőjével. Eun-su (Yeong-ae Lee) és ő a természet hangjait veszi fel különböző helyeken, s eközben ismerkednek lassan össze. A kellemes kapcsolatuk azonban hamarosan véget ér, Eun-su ugyanis nem igazán tudja mit is akar az életben, akar-e komoly kapcsolatot az után, hogy egyszer már pórul járt egy házassággal. A szakítás mellett dönt és ez Sang-woo-t alaposan megviseli és hogy miként éli meg pontosan azt már mindenki derítse ki saját maga :)
Lassú lefolyású minimalista darab. Szinte minden bonyodalmat nélkülöz, ami viszont egyáltalán nem válik hátrányává. Javarészt a mindennapi élet apró mozzanatait adja elő, de azt úgy, hogy teljesen leköti az embert. A koreai drámáknál ez egyébként is jellemző, a jelentéktelennek tűnő apróságok varázsolják gyönyörűvé a filmeket. Lágy zeneszó kíséri végig, kellemes hangulatot árasztva. A két főszereplő pedig kitűnően játsza szerepét. Minden klappol, minden együtt van egy nagyszerű műhöz. Remek élmény...
9/10

2010. április 9., péntek

The Burning Moon (1992)

Olaf Ittenbach művet eddig egyszer említettem, akkor is csak pár szóban, mert többet nem érdemelt. Ez egy korai horrorja, ami egyébként fullamatőr a gore jeleneteken kívül. A rendező máshoz persze nem is igazán ért, az összes filmje... hogy is írjam finoman... szar, jobb szó nem nagyon akad :) Persze ez nem baj, van olyan közönség, amelynek pont ez kell. Nekem is elsősorban inkább a német nyelvvel volt bajom, mert attól kicsit háborog a gyomrom :) De ez mindegy, átvészelem... jöjjön is most itt a csodálatos sztori...
Van egy nagypofájú suhanc srác, Peter, aki senkit és semmit nem tisztel. Egy alkalommal ő és bandája, összecsap egy másik bandával, kisebb vérengzést rendezve ezzel. De ez csak amolyan előjáték. Peter hazaérve összebalhézik az anyjával és az apjával is, majd otthon marad kettesben a kishúgával. Lefekvéskor pedig két történetet mesél el neki. Az első mese egy pszichiátriai intézetből megszökött sorozatgyilkos ámokfutásáról szól, aki képes teleportálni (nem a történet szerint, csak bénáznak néhol a felbukkanásával) és úgy végezni az áldozataival, hogy annak a sikolyát egy bezárt ajtón keresztül ne hallják meg. A második pedig egy romlott pap története, aki lányokat erőszakol és öl meg, miközben mindenki egy szerencsétlen fickót gyanúsítgat bármiféle ok nélkül. A két sztori után pedig egy meglepetéssel kíván jó éjt...
Nos, a szereplőket vétek lenne színészeknek nevezni. Olyan az egész, mintha egy kis falú utcáin bóklászó gyanútlan embereket kaptak volna el és egy pohár sörért cserébe előkellett volna adniuk, hogy ők most épp nem azok, mint akik :) A két előadott sztori is végig fájdalmasan rossz, halmozza az egetverő hibákat. Az operatőri munka is rém gyenge, azt a csapatot is a szereplőkhöz hasonlóan szerezhették... :) Vérengzéssel azért el van látva és azok elég jól is néznek ki, de tulajdonképp csak egy hosszabb jelenetért lehet érdemes ezt végignézni... A második esti mese végén, mikor Ittenbach bemutatja, hogy szerinte milyen is a pokol. Akkor aztán előkerül a béltenger, az emberek darabokra tépése és stb, mindez nyolc percen keresztül. Egyéb szórakozást csak azoknak nyújt, akik tudnak nevetni azon, hogy mekkora szar is ez az egész...
2/10